tisdag 8 september 2009

Stigmäns Möte, anno 2009

Början på bågskyttesommaren är Skjut och Njut som brukar gå av stapeln sen vår eller tidig sommar. Avslutning på bågskyttesommaren är Stigmäns Möte som alltid går av stapeln första helgen i september och firar 15års jubileum denna höst. Tillställningen är liksom Skjut och Njut en opretansiös tillställning utan några prestationskrav. Man kommer dit, tar med sig det man behöver, skjuter båge, umgås och har det "gött". Eldsjälen bakom denna träff är Göran "Weiland" Landström som var med och startade träffen för 15 år sedan. Träffen har ett krav och det är att det ska vara bågar och pilar utan konstmaterial, dvs traditionella bågar. Annars drar den olika sorters människor även om en klar majoritet liksom jag själv är medeltidsnördar...

Min närvaro på träffen inskränkte sig i år från lördagkväll till söndag och tyvärr bidrog regn och lathet till att jag fotade väldigt lite. Men det hans med både nattskytte, bågskyttetävling och trevlig samvaro. Tävlingen förresten, min placering var av ytterst ringa karaktär men däremot var finalen rafflande med tre omskjutningar. Mycket spännande och båda hade varit värdiga vinnare men till slut vann Bengt med tre pilar i tavlan mot noll i sista omgången. Som vanligt var det ett spännande och välarbetat pris, i år i form av ett sett med eldstål, flinta och fnöske förpackat i en fin skinväska tillverkat av Göran.
En rolig grej under träffen var att få se Bengts 102 pounds båge irl. Bra tryck är väl att ta i underkant när pilarna passerade igenom tavlan. Jag orkade inte spänna den, men det kanske är förståeligt.

Ett stort tack till er som var där och gjorde träffen till ett trevligt minne. Tack också till Göran som anordnar denna träff. Tack för allt du fixar med inför och under träffen!



Den rafflande finalen mellan Bengt och killen, som jag i skrivande stund har tappat namnet på. (Påminn mig gärna.)

Segraren i årets tävling, och Göran.

Inga kommentarer: