fredag 29 augusti 2008

Experimentellt arbete

Har precis påbörjat mitt tredje år på lärarutbildningen och läser nu fördjupningen i trä- och metallslöjd, 61-90p. Den inledande kursen rör experimentellt arbete och är en kurs där jag själv får styra mycket över innehållet, vilket jag gillar... Ska inte gå in djupare på kursen utan ska istället skriva om vad jag experimenterar med.
I våras insåg att jag fascineras över förvaring i olika former. Burkar, askar, väskor... jag tycker det är jätteroligt. Historiskt sett har svepaskar varit föremål som varit med på resor på grund av dess låga vikt. Jag började fundera på hur man skulle kunna göra bärbara askar utav svep.
"Bärbar förvaring i svepteknik" har jag satt som rubrik. Detta innebär att jag tänker ta sveptekniken ett steg längre och försöka tillverka väskor med mera i svepteknik.
Just nu befinner jag mig i skisstadiet och har bara låtit pennan löpa amok. Redan känner jag att jag kanske har kört fast i några modeller. Får se om det slutar med dessa eller om det här bara är början.
Jag har också tillverkat ett gäng med svepmallar. Mallarna är tillverkade i MDF-skivor som jag helt enkelt bara limmat ihop med vanligt vitlim/trälim, låtit sitta i press över natten och sedan sågat ut i bandsågen. Mallarna är sedan finjusterade på en rondellputs och urborrade för att tvingarna ska få plats.
Almfanéren har jag också sågat ut ur en kvartersågad almplanka, ställd på högkant, i en bandsåg med brett blad (ca 30mm). I bandsågen vill plankan gärna styra åt sidan (speciellt om bladet är slött) så det är bra att vara två för då kan man hela tiden pressa plankan mot anhållet. Cirkelsåg är bättre om man är ensam. Därefter har jag kört fanérremsorna igenom planhyveln till önskad tjocklek (ca 3,5mm).
Jag provade att göra några svep av almen. De låg i blöt i 1 timme i kranvarmt vatten och gick utmärkt att böja kring de större mallarna. På den mindre mallen sprack almen men bara i den ljusa splinten/ytveden emedan kärnveden inte utgjorde några problem.

Inga kommentarer: