onsdag 3 september 2008

Rötter

Här om dagen stack vi ut med familjen och plockade lingon. Jag tänkte då passa på att dra upp lite rötter att använda till att sy ändarna på svepaskar, bl.a i mitt pågående skolprojekt. Traditionellt sett har man sytt ihop svepändar med rötter av olika slag, främst björk och gran. Detta var första gången jag gav mig på detta.
Redskapen som jag använde finns med på bilden: kniv, krok och handskar(bra om man ska fika efteråt). Kroken hade med fördel kunnat vara lite längre och spetsigare men det var vad jag hittade i källaren hemma.
När man plockar rötter vill man ha rötter som har fått växa i porös mark. Detta för att de ska få sticka iväg och bli långa och utan en massa "knotor" som det blir om de t.ex måste passera förbi en sten. Jag provade min lycka lite varstans tills jag hamnade i en liten dunge med mossig mark där det växte mest gran men också några björkar. Här visade sig marken vara tillräckligt porös/luftig. Därefter var det bara att hacka med kroken en bit ner i marken och dra tills jag fick tag i en rot. Sedan drog jag försiktigt i roten så långt det gick, tills den blev för tjock eller gick av. Några rötter blev över metern. Jag fick tyvärr bara upp granrot denna gång. Om man funderar på om det är gran är det bara att skala lite och sedan lukta. Luktar det julgran då är det gran.
Efteråt skalade jag rötterna med baksidan på en kniv. Det är bra att ta med i beräkningen att rötterna blir tunnare när man tar bort "skalet", varför en tjock rot kanske inte blir så tjock i slutändan. Detta varierar dock.
Därefter klöv jag dem på längden. När jag klyver en rot och den ena delen börjar bli tjockare, dvs att snittet drar iväg och inte blir mitt i, justeras det enkelt genom att dra lite mer i den del som blir tjockare. Här skulle behövas en bild för att förklara...
Skalning och klyvning är smidigast att göra medans roten är färsk, framförallt skalningen. Annars är det bara att lägga rötterna i blöt i varmt vatten en stund innan de ska användas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj, är du pedagog eller? :)

Karin sa...

Intresserad av granrötter från en gran med blå kottar? Gräver just nu upp roten tunna resp tjocka rötter.