onsdag 10 september 2008

Att sy med rötter

När jag syr mina svep använder jag följande verktyg: tång med tänder, passare, syl och kniv. Sylen är tillverkade av en spik som jag har slipat så att den har fått en platt vass egg, som en skruvmejsel. Sylen har knappt samma diameter som roten.

Först mäter jag ut hur lång rot jag behöver. 5x sömmens längd är en bra tumregel. Sedan lägger jag roten jag ska använda i blöt. Fem minuter räckte gott och väl i detta fall. Sedan gör jag, med hjälp av kniven, ena änden spetsig och den andra platt.
Emedan roten ligger i blöt mäter jag ut var hålen skall vara på svepändan med hjälp av passaren. Avståndet mellan hålen anpassar jag efter hur tjock roten är. Här finns det böcker med regler/tips om förhållandet avståndet mellan hålen och rotens diameter. Själv gör jag en uppskattning och förhoppningsvis blir det bra...
Nu använder jag min hemma gjorda syl och gör hål där jag tidigare markerat med passaren. Anledningen till att jag inte borrar är att med sylen tar jag inte bort lika mycket material. Istället pressas det mesta åt sidan och tätar till om roten när sömmen är klar vilket gör att allt ser snyggare ut men framförallt sitter sömmen tight.

Jag syr så kallade kedjestygn som påminner om efterstygn, man går "två steg framåt och ett steg bakåt" hela tiden och passerar igenom roten när man tar ett "steg" tillbaka. Eller så här...
Jag börjar på utsidan i 1:a hålet och petar in den platta änden där. Därefter trär jag den spetsiga delen av roten in i 2:a hålet och ut igenom 1:a. Därefter in i 3:e hålet. Nu gör jag ett litet snitt i roten på utsidan av svepet så att när jag trär ut roten genom det 2:a hålet passerar den igenom snittet. (Se bilden.)
Därefter fortsätter jag enligt principen "två steg framåt, ett steg bakåt" hela vägen ner till sista hålet (in i 4:e, ut igenom 3:e, in i 5:e ut igenom 4:e osv). I sista hålet trär jag igenom roten en extra gång och skär av den på insidan. Tack vare att jag använt en syl istället för en borr sitter roten fast i hålet och jag behöver inte fästa den på något annat sätt på insidan.

Tången använder jag för att dra igenom roten och dra åt stygnen. Rötter är enormt sega och tål att sträckas ordentligt för att få tighta sömmar. Dessutom behöver man inget lim när man syr med rötter. Faktiskt behöver man inget lim alls för att tillverka svepaskar och äskor.
Jag gjorde ett misstag genom att jag lät sömmen börja och sluta för nära kanterna på svepet. När jag sedan passar in botten och lock måste jag göra urtag för roten. Inget stort problem men det kan vara värt att tänka på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sömmen kallas klyvsöm inte kedjesöm ulfstraslojd