söndag 26 oktober 2008

Pilmakarträff

I helgen var jag på en pilmakarträff utanför Jönköping. En liten träff med potential att kunna bli ett återkommande arrangemang. Vi var sju glada bågentusiaster, nybörjare som veteraner, med eller utan medeltidsintresse som vigde lördagen till att tillverka pilar, fika, utbyta erfarenheter och givetvis bågskytte. Den gemensamma nämnaren är intresset för träbågar och träpilar. Inget glasfiber här inte, även om en del använder det materialet i andra bågrelaterade projekt.
Det bästa med en sådan här träff är möjligheten att få byta tankar och erfarenheter med varandra. Bland annat fick vi se en jig för att tappera(stavning?) pilskaft på ett smidigt sätt. Dessutom får man alltid lite intressant historia till livs när Göran "Weiland" Landström deltar. Men framförallt är det ett socialt forum som peppar och inspirerar till att hålla på med bågar och pilar.
Det jag lyckades åstadkomma under dagen var en pil... Ja, jag vet hur patetiskt det låter. Till mitt försvar kan jag säga att den är byggd från grunden vilket bl.a. innebär att jag har gjort skaftet ur ett fyrkantigt stycke och inte använt ett färdigt pilskaft. På denna pil har jag provat att sätta fjädrarna rakt så som pilarna från Mary Rose (ett engelskt 1500-tals vrak vars last bl.a. bestod av långbågar och pilar) var fjädrade vilket visade sig fungera utmärkt. Det roligaste dock är att pilen är gjord utav samma träd som min båge, en 40 pounds d-formad båge av ask. Tyvärr är pilen aningen för tung för mina 40 pound så det är väl dags att börja bygga en ny båge nu.
Tack till Samuel Almqvist som höll i arrangemanget, tack till Andreas som upplät sin ladugård till oss och tack till alla er andra som var där och gjorde så att vi fick en rolig dag ihop. Det enda jag saknade och önskar till nästa år är en bättre isolerad lokal att vara i... :-)

Inga kommentarer: