söndag 2 november 2008

Bronsgjutning del 1

På min slöjdlärarutbildning har jag fått prova på att gjuta i brons. Jag har sett fram emot att få tillverka olika bältes- remspännen då dessa var så dyra att köpa från Handelsgillets(R.I.P.) hemsida, samt att få göra spännen helt efter eget önskemål. Inför gjutningen har jag tillverkat tre original varav två ses på bilden. De är tillverkade i älghorn och bokträ. Horn tycker jag är det allra bästa materialet då det är hårt och hållbart. Formerna på spännena har jag fått fram med borr, lövsåg(maskinell) och filar.
Det stora spännet är tänkt att höra samman med den runda svepväskan som jag tillverkat tidigare. Totalt tre stycken kommer att behövas till väskan.
Måtten på det stora spännet är 56mm långt och 26mm brett, öppningarna är 18mm. Det lilla är endast 25mm långt, 17mm brett och öppningen är 11mm.
Jag återkommer om gjutningen och resultaten...

Inga kommentarer: