onsdag 10 februari 2010

1400-tals skor

Har i samband med medeltidsarrangemang knatat runt i mina maskinsydda stövlar i ganska många år nu och länge tänkt att sy ett par skor för hand. Så visade det sig att Studiefrämjandet i Jönköping drog en kurs i skosömnad en helg och då passade jag på att anmäla mig till den.
Nu bar det sig inte bättre än att sonen blev sjuk och frun skulle jobba så av de ca 20 timmar som kursen pågick kunde jag delta 8 timmar. Skorna blev liggandes men härom veckan blevde klara.
Modellen till skorna är hämtad från Skoboken av Stefan Eriksson och som i sin tur baseras på ett av fynden från Helgeandsholmen i Stockholm och ska vara tidigt 1400-tal. Jag har tänkt att ha dem till min nya Companie of Saint Sebastian-dräkt som sakta växer fram och som ska vara inspirerad av fynd från 1400-talets senare hälft. En viss konflikt infinner sig här för den rättroende medeltidsnörden men jag är beredd att kompromissa med detta tills vidare.

Skorna är vändsydda vilket innebär att man syr dem ut och in och sedan blöter dem och vränger dem rätt. Detta görs för att sömmen som man syr fast ovanlädret i sulan med ska hamna inåt och inte nötas sönder. Sulan förresten är av 4,5 mm tjockt läder. Jag trodde inte att det fanns så tjock läder men nu är jag övertygad. Dessutom är jag tacksam att jag har hyfsat stora fötter då det gick smidigt att vända dem (vilket tydligen brukar kunna vara en svettig process). När man syr fast ovanlädret i sulan syr man fast en läderremsa, en så kallad bes, som har funktionen att hjälpa till att täta sömmen.

Sömnaden av skorna när jag har haft ett såpass bra mönster har gått mycket smidigt. Det är mest bara enformigt att sy och tungt att sy fast sulan. Sömmen sys med två nålar och två trådar, en skomakarsöm. Sedan så har jag upptäckt hur viktigt det är att dra åt stygnen hela tiden när jag syr fast sulan. Man får dra ordentligt. Den första skon av de två drogs inte tillräckligt vilket innebär att jag ser ljuset genom sömmen om jag håller den mot en lampa. Den är inte tät och det medför att detta kommer att bli ett par "fintväderskor"...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ser riktigt fina ut, får gratulera till det första skoparet. Egentligen borde man dra igång med egen skosömnad snart, verkar riktigt kul och lagom utmanande

Jonas of Mounthall sa...

Tack. Det var faktiskt inte speciellt svårt, med ett bra mönster vill säga.
Dock var detta inte riktigt den sko jag egentligen ville sy men helt klart ett bra förstagångsprojekt.

Krikkan sa...

Fina skor.
Jag sydde ett par efter skoboken för några år sen, men de blev inte heller täta trots att jag drog åt så jag var full i blåsor om händerna. Och de skäver lite, så jag ska göra om et så fort jag snubblar över lite bra läder.

Jonas of Mounthall sa...

Tack Krikkan. Jag håller på att fetta in skorna ordentligt. Läder ska tydligen ha en tendens att suga åt sig vatten annars. Jag har hört att man kan limma fast en extra sula, på den man sytt fast i ovanlädret, med hjälp av beck (eller ett modernt lim) och att det skulle hindra fukten från att tränga in genom sulan. Fast har man ingen tät söm så kvittar antagligen det... :)

Anonym sa...

Kul att dina skor är klara! De jag började med på kursen är inte klara än och de jag sydde färdigt är åt skogen för små.