tisdag 11 maj 2010

En knapphändig konst

Ja, jag vet att det tenderar att dyka upp ”så här syr du dina knappar och knapphål” på bloggar som administreras av medeltidsnördar. Här kommer mitt bidrag till denna samling av snart uttömt ämne. Hoppas att det bringar glädje och klarhet i någon stackares arma sömnadsliv…

Jag börjar alltid med knapparna och det är bra att tillverkar ett par i olika storlekar för att se hur de passar till plagget. I detta fall kom ett värmeljus att bli en alldeles utmärkt mall att använda eftersom värmeljushållaren visade sig ge för stora knappar. Rita av formen på tyget som ska användas och klipp det sedan någorlunda runt. 8-kantigt duger, det är inte så noga.

Jag använder dubbel lintråd (för att ha lite extra styrka när jag senare drar ihop knappen) som jag vaxar och knyter ihop ändarna på efter att jag trätt nålen. Sy utefter markeringen runt knappen och avsluta med att trä nålen mellan trådarna under knuten. Ha en ordentligt lång tråd då du senare även använder den till att sy fast knappen på plagget.
Dra sedan i tråden så att det blir en liten påse av tyget. I det här läget brukar jag inte dra så hårt utan att det går att platta till knappen lite inför nästa moment där jag syr runt påsens/knappens ytterkant, fast denna gång syr jag i de veck som bildades i tyget då jag drog ihop tråden.
När detta är gjort är det bara att dra ihop knappen och se till att trycka ner de klippta kanterna så att de hamnar inuti knappen och avsluta med ett par stygn på det som blir knappens baksida. Här använder jag mer kraft för att få en hård knapp men inte så mycket att jag drar av tråden (vilket händer ibland). Taada, knappen är klar!
Testa nu storleken till de hål som knappen ska passa i genom att göra en slits i ett tyg. Tryck igenom knappen. Det ska inte vara för stort men ändå gå lätt igenom.
Lägg ut knapparna på plagget och hitta ett avstånd mellan knapparna som ser bra ut. Jag har läst lite riktlinjer om avståndet någonstans men förlitar mig hellre på ögonmåttet i detta skede. Därefter är det bara att rita upp var hålen ska sitta på plagget samt hur långa/breda de ska vara. (Vid nått tillfälle har jag använt bredden på en tumstock som mått för att få lika stora/breda hål.)
Sy nu ut konturerna för knapphålen. Jag använder en lång tråd och när jag avslutat ett hål syr jag under tyget och fortsätter med nästa så slipper jag fästa tråden varje gång. Jag syr två stygn i kanten, därefter några stygn över till andra kanten, två stygn igen och sedan några stygn tillbaka utmed den sista sidan. Därefter är det dags att sy knapphålen och det görs med ett stygn som jag kallar langettstygn men som kallas för knapphållsstygn i viss litteratur. Korrekt benämning lämnar jag åt någon annan att avgöra. Titta på bilden så tror jag att det klarnar i alla fall. Sy på båda sidor av det tänkta hålet, nära mitten men lämna ändå en liten yta så att det går att skära upp hålet när du är klar. Öppna hålet när du har sytt färdig på båda sidor. Jag öppnar hålet med hjälp av en lite vass sax och om jag har dubbelt tyg (yttertyg och foder) gör jag det från båda hållen för att inte riskera att klippa av tråden. Ett tips är att alltid göra ett provhål i ett skräptyg om det är första gången så slipper du att göra alla fel på det plagg du senare ska bära (beprövad erfarenhet…).

Till sist är det dags att sy fast knapparna och den delen glömde jag att fota, sorry. Men det är å andra sidan inte det svåraste. Utgå från hålen du gjort genom att lägga sidan med knapphålen mot sidan där knapparna ska sitta. (Här är det ju en liten skillnad mot moderna plagg genom att du syr fast knapparna i kanten på tyget och inte en bit in.) Markera därefter var knapparna ska sitta och sy fast dem. Alternativt börjar du med en knapp och när den väl är på plats knäpp fast den och markera nästa osv. Sy fast knappen med tråden som blev över sedan tidigare genom att sy igenom kanten och sedan igenom knappen några gånger. Dra inte åt helt utan lämna lite avstånd så att knappen kommer ut från kanten. Surra därefter tråden runt stygnen och avsluta genom att sy igenom surrningen och därefter med ett par dubbla halvslag. Klart! This is the way I do it...
Var är plagget som knapparna ska sitta på undrar någon kanske nu. Ja, det kommer i ett kommande inlägg, om några dagar. Det ska bara fotas...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Finemang. Ett tips är att använda ett tretrådigt lingarn när du drar ihop knappen, har själv aldrig varit med om att det gått av då, vilket har sparat en del tid och svordomar

/Mikael

Jonas of Mounthall sa...

Du har en poäng där... Tack.

karsten sa...

det där är langett, i ett knapphålsstygn plockar du öglan från andra hållet. "som ett langettstygn fast bakfrån och annorlunda", som min klasskamrat sa en gång.

Jonas of Mounthall sa...

Du har helt rätt. Jag upptäckte det häromdagen då jag tittade i någon bok. Det var som du sa "som ett langettstygn fast bakifrån och annorlunda". ;)
Tack förresten för en underhållande blogg. Den skapar en del leenden emellanåt.

Anonym sa...

Seriöst nogrannt, det är ju bra! Beröm.

Kom tillbaka när du gjort ett par hundra :-)

berit sa...

säger precis som karsten:
knapphålsstygn är inte samma sak som langette. vid knapphålsstygn bildas en liten knut i själva knapphålet, det blir mycket stadigare än langettestygn.

historiskt slås knapphålet först upp med ett knapphålsjärn innan man syr själva knapphålet.

bortbytingen sa...

Kanonbra inlägg som genast lades till i favoriter. Tack så hjärtligt!